Кръвни групи

Кръвните групи при хората
  • Кръвни групи
  • Кръвни групи
  • Кръвни групи

Информацията за еритроцитите в кръвта на даден човек се съдържа в неговата кръвна група. Тя зависи от белтъците и въглеводородите, намиращи се в клетъчната мембрана. Най-важните нейни белези са A, B и 0. Резус-факторът също е от голямо значение. Познати са още антигени, но повечето от тях се срещат рядко и не са толкова популярни колкото Rh и ABO. Ако на човек се прелее кръв от кръвна група, която е несъвместима с неговата, това може да доведе до имунна реакция, като последиците са много големи – бъбречна недостатъчност, хемолитична анемия, шок и дори смърт. Кръвните групи могат да бъдат положителни или отрицателни, според резус фактора си.

Съвместимост на кръвните групи
Получател Дарител
O - O+ B - B+ A - A+ AB - AB+
AB+ X X X X X X X X
AB - X   X   X   X  
A+ X X     X X    
A - X       X      
B+ X X X X        
B - X   X          
O+ X X            
O - X              


Най-често се срещат хора с кръвна група A. Тези с група B ги следват, а най-рядко са хората, които имат AB.

Унаследяване

Възможно е да се определи кръвната група на детето, още преди то да се е родило. Ако мъжът е AB, това означава, че в неговите сперматозоиди се съдържат факторите A и B. Ако кръвната група на жената е 0, тогава детето няма шанс да бъде с нулева кръвна група, понеже то може да вземе от баща си само A или B, но не може да бъде и AB, понеже ще придобие 0 от майка си. Това дете може да бъде само с A или B кръвна група. Всички бъдещи родители могат да разберат възможните кръвни групи на своите деца от тази таблица:

Наследственост на кръвните групи
Родители Деца
A B AB 0
A и A 93,75 %     6,25 %
A и B 18,75 % 18,75 % 56,25 % 6,25 %
A и AB 50 % 12,5 % 37,5 %  
A и 0 75 %     25 %
B и B   93,75 %   6,25 %
B и AB 12,5 % 50 % 37,5 %  
B и 0   75 %   25 %
AB и AB 25 % 25 % 50 %  
AB и 0 50 % 50 %    
0 и 0       100 %


Резус фактор

При хората съществуват и други кръвногрупови системи, освен най-популярната ABO. С най-голямо значение от тях е системата Резус. Тя е много сложна и все още не е изучена изцяло. Възможно е да има резус-несъвместимост между плода и майката.

История

Кръвните групи са открити през 1901г. От Ландщайнер. Така се получава възможност за преливане на кръв между индивидите. С това откритие се доказва съществуването на групоспецифичните антигени в клетките.

Кръвните групи са възникнали още преди хората. Те съществуват при бабуините и гибоните. Смята се, че първо е възникнала нулевата група и след това са се появили A и B, вследствие на мутации. При животните съществуват други групи, които са различни от човешките. При конете има 10, а при кучетата повече от 13.

Кръвопреливане

При кръвопреливане е най-добре да се прехвърля същата кръвна група, но ако няма възможност за това, може да се прелее и друга, чиито антигени не аглутинират с тези в кръвната плазма на човека, на който се прелива.

Хората с кръвна група 0 са универсални дарители. Тези, които са с кръвна група AB са универсални приематели.

Когато се прави преливане на друга кръвна група, количеството не трябва да надвишава 300 милилитра.

За да се определи кръвната група на човек, трябва да се направи обикновен серумен тест.

Хранене

Някои хора смятат, че има връзка между кръвните групи и храните, които е добре да се консумират от хората. Популярни са следните модели на хранене:

Кръвната група „0“ се среща най-често. Тя е най-стара и хората, които я притежават са универсални дарители. Храносмилателната и имунната им система е много силна, затова те са наречени „месоядни“. Животинските протеини са много полезни за тези хора, мазнините също (в умерени количества). Въглехидратите трябва да се приемат по-ограничено. В повечето случаи, хората с кръвна група 0 са силни и притежават лидерски качества.

Тези, които са с кръвна група „A“ трябва да наблягат предимно на растителни храни. Те са изобретателни и емоционални.

Кръвна група „B“ се счита за групата на щастливците, защото е универсална и хората, които принадлежат към нея могат да се хранят много разнообразно. Те са свободномислещи и независими.

„AB“ е най-новата кръвна група и е възникнала вследствие на смесване между индивиди с кръвни групи A и B. Хората с тази група могат да се хранят смесено. Те са страстни, емоционални, дружелюбни и интуитивни.

От: 20.12.2014     Видяно: 185 720 пъти     Автор: Мартин Младенов

Доктора

01.03.2022 - 17:12
Дамяне на 200 % не е син на майка ти.

Напиши отговор на този коментар

Eмилия

17.03.2021 - 13:52
Има ли проблеми при родители 0-

Напиши отговор на този коментар

Дамян

21.04.2020 - 12:38
Навсякъде дават,че родител с кръвна група 0 не може да има дете с с кр.група АБ,но е факт,че майка ми е 0,а брат ми АБ.

Напиши отговор на този коментар

Zlati

13.02.2022 - 00:44
Az sam AB a saprugat mie O kakvo se sluchva.trqbva li dase isledvsme

vqra

12.11.2019 - 09:41
Възможно ли е два родители да са 0, а детето да е А

Напиши отговор на този коментар

Реалист

15.12.2019 - 17:50
Не, не е възможно.

vqra

12.11.2019 - 09:41
Възможно ли е два родители да са 0, а детето да е А

Напиши отговор на този коментар

Борис

31.01.2021 - 05:28
Да възможно е,ако бащата е друг!Вижте таблицата по нагоре!

Г

26.10.2019 - 12:53
Има ли съвместимост при жена кр.Гр. А+ и мъж АВ-.

Напиши отговор на този коментар

Силвия

27.12.2019 - 19:26
Аз съм А+,мъжът ми е АВ- Съвместимост има.Синът ни е на 13 години ;)

Костадинка Добринова Димитрова

19.07.2019 - 16:53
Аз съм А+ баща ми е А+

Напиши отговор на този коментар

Ани Димитрова

19.06.2019 - 14:42
Здравей те,възможно ли е и двамата с мъжът ми сме А+ а детето ни А- ?

Напиши отговор на този коментар

Уточнение

15.12.2019 - 17:52
Да, възможно е, макар че вероятността теоритично е малка.

Даниел

21.02.2019 - 02:35
Здравей те възможно ли е водят ме ав положителна а можело да ми преливат само ав отрицателна понеже имало някаква буква която също е отрицателна в изследването на кръвната група

Напиши отговор на този коментар

Николинка Георгиева

30.12.2018 - 20:36
Аз съм 0-,но като кръводарител ме водят +.За какво става дума?Първият път като кръводарявах се събраха сестрите да гледат капката кръв,било нещо рядко срещано.

Напиши отговор на този коментар

Ина

03.06.2019 - 12:48
Ами Вие дарявате на всички групи, но получавате само от 0-. Т.е. е нормално да дарявате на 0+, както и на всички останали. Аз съм АВ+, но мога да дарявам само на АВ+, а взимам от абсолютно всички групи.

Сиси Атанасова

10.10.2018 - 19:14
Здравейте имам въпрос братовчед ми има дете от първи си брак.Жената е с 0-кр а мъжът е с АБ+кр възможно ли е детето да бъде с кр АБ-защото в по горната таблица така не показва и малко се замислих

Напиши отговор на този коментар

Ангелаки

27.10.2018 - 18:06
Сиси Атанасова,братовчед ти или мъжът ти?

Аз

15.12.2019 - 17:56
Не, не е възможно. Това ясно се вижда от таблицата. Няма как родител с 0 кр. група да има деца с АВ кр. група.

Гери

28.02.2018 - 20:21
Има ли несъвместимостава при кр. Гр. А+ при жената и АВ- при мъжа?

Напиши отговор на този коментар

Борислав

26.02.2018 - 14:01
Абе, тая Добринка много малоумна, откъде се появи?

Напиши отговор на този коментар

НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ

23.11.2017 - 16:40
АЗ СЪМ СЪС КРЪВНА ГРУПА А-, МАЙКА МИ Е С КРЪВНА ГРУПА О-, КАКВА ГРУПА Е БИЛ БАЩА МИ ТОВА МИ Е ВЪПРОСА ,ПРЕДПОЛАГАМ ЧЕ Е БИЛ КРЪВНА ГРУПА А, НО ДАЛИ Е С С РЕЗОС ФАКТОР + ИЛИ С ОТРИЦАТЕЛЕН ТОВА НЕ ЗНАМ АКО МОЖЕ НЯКОЙ ДА МЕ ПРОСВЕТЛИ ПО ТОЗИ ВЪПРОС ЩЕ МУ БЪДА БЛАГОДАРЕН.

Напиши отговор на този коментар

Биляна

26.11.2017 - 17:08
Здравейте,намерих информация, която ще ви помогне. Не знам дали е напълно достоверна. Копирам направо текста тук:Положителният фактор е доминантен,а отрицателният-рецесивен.Човек с RH- може да предаде на детето си само "-,"докато родител с RH+ може да предаде на детето си или + или -,защото носи и двeтe в себе си.По същия начин се получава и с другия RH+ родител-и той може да предаде + или -,щом е с RH+. И възможните комбинации стават: Родител 1 Родител 2 Резултат + + =дете с RH+ + - =дете с RH+ - + =дете с RH+ - - =дете с RH- Не познавам такива хора,но наистина се случва много рядко в природата,защото + винаги доминира и е много малка вероятността да се срещнат два - фактора и тогава детето е с - резус фактор при родители с RH+. Успех :)

Здравко

01.12.2017 - 00:12
Възможните варианти са А+ А- АВ+ АВ-

Таня

12.01.2018 - 15:45
Можете ли да дарите за баща ми и той е вашата кръвна група и му трябва за предсотящата операция

Ивелина

24.02.2018 - 13:02
Здравейте Аз съм с кръвна група А- синът ми е 0- баща му 0+ ......това означава че той е взел кръвната група на баща си и моят резус фактор. От тук си направи извода каква кръвна група е баща ти

Ася

03.01.2019 - 15:26
Моите родители са майка 0+ ,баща А+ аз съм 0-

Peter Kanchev

06.12.2016 - 01:49
Всеки има право да изрази мнението си по темата. Използването на пълен и кратък член, както и поставянето на запетаите не са от най-силните страни на част от коментиралите. Статията е от отворен тип и всеки може да провери дали информацията е достоверна и на други места. Самият факт, че някой си е направил труда да напише нещо по темата е похвален. Плюенето на хора и материали не носи нищо положително, а напротив. П.П. : Да, ДобринкЕ (пиша го така, защото в езика ни има именителен падеж) материалЪТ не задължава никой да му вярва. П.П. 2 : Думата се пише "разстроен" ,но тук не е мястото за уроци по правопис. На мен статията ми хареса, но ще разгледам и други за съпоставка. Поздравявам автора за труда!

Напиши отговор на този коментар

Янко

15.08.2017 - 08:05
Материалът не задължава НИКОГО да му вярва ;)

Р.Петков

19.10.2017 - 16:38
ДобринкЕ - звателен падеж, Петре, не именителен.

Keran Keranov

29.09.2016 - 18:46
Ми то и маимуните отглеждат хора но те не стеават човеци , вълците и те отглеждат хора и е същата работа но само хората отглеждатчивеци и накрая излизат вълци и маимуни да ме извиняват животните

Напиши отговор на този коментар

Avramova Dobrinka

08.11.2016 - 14:32
Геро, теб ако вълци и маймуни са те гледали, при мен нещата не са така :)

Avramova Dobrinka

08.11.2016 - 14:41
Гергана , целта е , да ме изкарат и мене бебе от епруветка, , както това ,което приятеля ми купи на една "Българка ", понеже се беше доста разтроила, че той искаше от мен, не от нея, тя не може да има деца без операции..., не можа да разведе комшията на приятеля ми- женен кипарец , със 7 (СЕДЕМ )!!!!! деца !!! направиха сделка с приятеля ми , тя да роди едно макар и купено- от епруветка , защото не може иначе , това дете да е за него , а за нея- няма да я гони в България на комшията жена му..., ; аз мога да имам деца , на колкото и гинеколога да съм ходила , всеки ми казва че само една жена на хиляда е като мен,обаче искам да сме сключили брак - на него това не му изнася, искал да е свободен... и сега знаеш ли как е свободен- изнудват го за пари с това дете ...

Avramova Dobrinka

08.11.2016 - 15:13
Какво са кръвните групи? Прочети още на: http://www.puls.bg/health/hot-news/news_12399.html 3. Как се унаследяват кръвните групи? Прочети още на: http://www.puls.bg/health/hot-news/news_12399.html "Известно е едно единствено „изключение“ от Менделовия модел на унаследяване при системата АВ0 (макар, че в действителност и в този случай алелите се разпределят по законите на Мендел), който е свързан с друга кръвногрупова система и е изключително рядко срещанo. Т. нар. фенотип Бомбай или бомбайска кръв (първият случай е описан в Индия, Бомбай, днешен Мумбай) е привидно изключение от гореописания модел на унаследяване. При него кръвните групи А, В и АВ реагират като кръвна група 0 на стандартен тест за определяне на кръвногрупова принадлежност, т. е. лице от кръвна група 0 може да не е действително от тази кръвна група по системата АВ0. При тези хора, въпреки че гените за аглутиногени А и/или В присъстват, аглутиногените не се синтезират и те не присъстват по еритроцитната мембрана." Прочети още на: http://www.puls.bg/health/hot-news/news_12399.html http://www.puls.bg/health/hot-news/news_12399.html

Nedyalka

27.03.2017 - 15:11
Smeshno,no FAKT!

ивайло георгиев

26.04.2017 - 09:28
Ами ти май тъй приказваш,щото ти самия си куче,отгледано от кучета!:-) Мръсно псе такова!

Avramova Dobrinka

03.06.2016 - 15:36
Възможно е да се определи кръвната група на детето, още преди то да се е родило. Ако мъжът е AB, това означава, че в неговите сперматозоиди се съдържат факторите A и B. Ако кръвната група на жената е 0, тогава детето няма шанс да бъде с нулева кръвна група аз съм 0 кръвна група; майка ми е 0 , баща ми е АВ ; НЕ ЯМ МЕСО !!! матеряла ви е гола вода

Напиши отговор на този коментар

Stanislav Antonov

06.06.2016 - 21:45
А1Б отрицателна яко а

Свилен Димитров

13.06.2016 - 14:52
Или баща ти не ти е баща :DD

Avramova Dobrinka

13.06.2016 - 15:02
Свилен Димитров , точно това е баща ми :) , колкото и да не им харесва на някои хорица; пълно копие на него съм !!!! , малко по-голям инат де като цяло съм му "одрала " кожата !!! ,хората се сещат за него, като видят мен Свиленчо , съжалявам, че си разочарован, че майка ми не е курва ,като твоята :)

Свилен Димитров

14.06.2016 - 08:03
Avramova Dobrinka да, и ти си единствения човек в света, който се е родил нулева при баща АБ :D Нормално е за хората да си мислят, че са уникални и специални, но по-често това не е така :D Или баща ти не е аб, или ти не си нулева , или баща ти не ти е баща. Това е истината, колкото и да ти е трудно да я осъзнаеш :)

Катя Иванова

14.06.2016 - 08:40
Avramova Dobrinka Слушай момиче не започвай такъв глупав спор,защото може да има трагични последици за семейството!

Катя Иванова

14.06.2016 - 08:44
Avramova Dobrinka Освен това доколкото знам възможна е смяна на кръвната група ,вследствие например на кръвопреливане ,а сигурно и при други случаи,"великите" учени не всичко знаят!

Avramova Dobrinka

14.06.2016 - 15:07
Свилен Димитров ,tтова че не знаеш други, и си тъп, не означава че аз съм единствената :), а че има уникални е факт - да , особенно по простория, да говорят , в случа че фактите мълчат :) , а дали това е баща ми, са се уверили доктори, преди тебе ,малоумник

Avramova Dobrinka

14.06.2016 - 15:12
Катя Иванова ,нали знаеш ,че каквото се посее- това се жъне !!!

Anna Kovacheva

19.06.2016 - 16:10
ако майка ви е 0, а баща ви АВ. Вие трябва да сте А или Б, друг вариант е невъзможен. Най-вероятно кръената група на баща ви или майка ви е сгрешена или вашата

Пенчо Моймиров

26.06.2016 - 20:24
Г-жо Аврамова, не се сърдете, но генетичните закони са си ЗАКОНИ! Допускам неточност във вашите данни, открийте я.

G Baldjyiska Baldjyiskag

21.07.2016 - 13:53
Anna Kovacheva А да сте чували за мутация на гените?! Така,че напълно възможно е.

Nadia Marinova

28.07.2016 - 22:20
От двама родители с,,о,,може да се роди дете с ,,о,,

Malina Manova

29.07.2016 - 00:52
със сигурност това не биологичния ти баща

Avramova Dobrinka

29.07.2016 - 00:57
Пенчо Моймиров ,не се сърдете , но всяко правили си има изключение :)

Avramova Dobrinka

29.07.2016 - 01:00
Malina Manova със сигурност ,точно това е биологичния ми баща,колкото и да не им се иска на хората да е така , най- малкото съм негово копие :) ,сори , но грешката е у вас , не в природата :) баща ми , не се разполжда ,като овцете в кошарата ,както мъжете в днешно време, в миналото,за да сключиш брак, ти трябва освен всичко друго и медицинско разрешение за това , да не говорим , че се следи бремеността и всичко останало.., имам щастието да се родя в комунизма , не в джунгла ...

Николай Р.Р.

25.08.2016 - 16:49
Avramova Dobrinka Най хубаво е да не задълбавате в кръвните Ви групи, за да не страдате в последствие.

Lidiya Ivanova

11.09.2016 - 01:09
Или майка и,не и е майка.....

Avramova Dobrinka

14.09.2016 - 11:34
Г-н Пенчо Моймиров , не се сърдете , но медицината ви да морите хора , и да създавате болни , зада имате пари , защото ако няма болни , няма да работите друго .., не е медицина , така че би било логично да допускате неточности от ваша страна , моля открийте ги по-вече от сигурно е , че точно това е биологиния ми баща :) , най-малкото което е, съм негово копие ,не само като визия , като характер също !! :)

Дада

05.06.2017 - 07:37
И при мен е така,а съм копие на баща ми,но ям месо.Той също.Явно при този парадокс се взима кръвната група на майката.

Валентин Димитров

30.06.2017 - 11:32
явно не си знаещ групата или докторите не ти казват някои истини за семейството ти

Нколай

03.09.2017 - 09:15
Да напълно си права при мен положението е. същото много грешна статия

Стивън

08.05.2018 - 08:33
Енергетиката около г-жа Avramova Dobrinka не е особено позитивна и комуникацията с нея не е особено конструктивна; не спорете с нея и не й казвайте че не е права, защото може да отнесете някой и друг вербален ритник...

Сиси Атанасова

10.10.2018 - 19:25
Имам точният отговор мъжът(кр АБ+)ми има дете от първата си жена (кр 0-) детето(момче) се ражда (кр АВ-) след години ние със съпругът ми си имаме момченце аз съм кр 0+ мъжът мъ АБ+ синът ни В+ професор ни го обясни че няма никакъв шанс. При родители с кр АБ и 0 децата да бъдат с 0 или АБ единствено е възможно само А или само Б

Анелия Цветкова

02.06.2016 - 20:27
Винаги е много вдъхновяващо да ни напомнят, че сме родственици с бабуините и гибоните. Извън това информацията емного полезна във всякакъв смисъл :)!

Напиши отговор на този коментар

Avramova Dobrinka

29.07.2016 - 01:03
за някои "хора" , бъркащи (ВАШАта)кръвната линия = Фамилия , с ферма , е доста трудно да се получи такова нещо ,камо ли да се разбере.. ; не се сърдя на никого за невежеството :)

Avramova Dobrinka

29.07.2016 - 01:09
малко е трудно да се разбере ,как се получава такова нещо, за тези,според които , всички животни в джунглата са женени, защото са с бебета (кой за кого- не знам..)

ивайло георгиев

26.04.2017 - 08:55
Другите хора може да са такива,но не и аз!Да знаете- и баща ми и майка ми са една и съща кръвна група - B положителна,така,че и аз със сигурност съм тази кръвна група!Да знаете,аз съм на 10 години,но знам много повече от кръвните групи!Вие знаете само за тях и само за тях коментирате!Простаци такива!Искам отговор,Avramova Darinka,или да кажа тъпаринка!Какво тъпо име само!На кого си кръстена,на гъза си ли!

Подобни публикации: