501 дартс

Най-популярната дартс игра.
  • 501 дартс

501 е най-популярната дартс игра, в която целта е играчите да стигнат до от 501 до 0 с възможно най-малко на брой хвърляния. Мишената се поставя на точно определена височина и стрелите се хвърлят от еднакво разстояние.

Играта на дартс е подходяща за всякакви хора, без значение от пола, възрастта и физическите им данни. Тя е сравнително евтина и достъпна. За нея са необходими мишена и 3 стрели. Цените на аксесоарите не са никак високи. Най-евтините са по джоба на всеки, а професионалните също не са прекалено скъпи. В този спорт се изискват най-вече точност и запазване на спокойствие, защото концентрацията е едно от най-важните условия за успешна игра. При дартса, играча трябва да може да уцели там, където иска. Случайните попадения във високи сектори носят моментна изгода, но не дават особено предимство в играта. Дартс игрите са възникнали на британските острови преди столетия. Днес те са на почит най-вече във Великобритания и Холандия, но се практикуват масово в още скандинавски страни, САЩ и т.н. В началото хората са стреляли по мишени с лъкове, но впоследствие решили да прехвърлят играта си в по-уютна и затворена обстановка. Изобретили по-малки стрели и се пренесли в баровете, където всеки можел да покаже на какво е способен. В началото мишените били изработвани от свинска кожа. Първоначалните игри имали коренно различни правила от днешните.

Съществува и електронен дартс, при който мишената е с множество малки дупки, в които стрелите (с пластмасови върхове) се забиват. Отчитането при тях става автоматично и това дава възможност на любителите да играят по-бързо и лесно. Този тип игра не е много популярен и се практикува най-вече в домашна обстановка. Съществуват и турнири по електронен дартс, но като цяло класическия (с метални върхове на стрелите) е много по-масов и първенствата при него са далеч по-мащабни.

Мишена

Мишената в много случаи се произвежда от пресована хартия, но тогава тя е нетрайна и много бързо става неизползваема. По-модерните мишени се правят от корк, като отделните сектори се разделят помежду си с метални елементи. Те са номерирани с числата от 1 до 20, като всяко число е разделено на 3 отделни елемента. Най-голяма площ заема единичният сектор, който дава точки, равни на неговата стойност. Най-малък е сектора требъл, равняващ се на съответното число, умножено по 3, а сектора, който дава удвоената стойност (дубъл) е малко по-голям от него. В средата на мишената се намира центъра, който също е разделен на 2 части. Външният (по-голям) кръг дава 25 точки, а вътрешния (бул) е дубъл и дава 50.

Мишената се поставя на височина 174 см. от пода до центъра. Линията, от която играчите хвърлят стрелите е на 237 см. от нейната основа.

Стрели

Стрелите са съставени от няколко части: връх (метален или пластмасов), барел, шафт и перо. В зависимост от личните си предпочитания, всеки играч може да избере различен модел. Грамажите при стрелите също се различават, като най-често използвани са тези с тегло от 20 до 26 грама, но няма правило, което да ограничава играчите да играят с по-леки или по-тежки.

Правила на играта

Всеки играч започва с 501 точки, а целта е да се достигне до 0. При всяко хвърляне на трите стрели, играча приспада общия сбор от точките, които е успял да реализира. Двойните и тройните сектори важат с пълна сила. Много хора, които не са запознати с тази игра, смятат че трябва да се цели центъра на мишената, но всъщност добрите играчи винаги насочват стрелите си към требъл 20, защото сектора дава 60 точки, а центъра 50. Колкото повече участниците се приближават към 0, толкова по-интересна става играта. Те трябва да реализират толкова точки, колкото са необходими до достигането целта (0), като не трябва да ги превишават. Ако уцелят по-голям сбор, тогава той става невалиден и играча чака следващия си ред. Освен това, в тази игра може да се излезе само с двоен (дубъл) сектор. Това условие я прави значително по-сложна и много по-интересна. Има различни комбинации, които професионалистите използват, за да излизат по-бързо. Те знаят какво трябва да уцелят, за да победят съперниците си и при неуспех веднага пресмятат следващия си ход.

Ако стрелата попадне извън мишената, тя не носи никакви точки. Ако се забие и след това падне, също не носи точки. Възможно е стрелата да се брои и без да се е забила в мишената, ако върха и я докосва. Максималният резултат, който може да се постигне с едно хвърляне на 3 стрели е 180 (3х60). Максималният брой стрели, с които може да приключи една игра е 9.

При 501 обикновено се играят няколко игри, като всяка от тях се нарила лег. В зависимост от първоначалната уговорка или от вида на турнира, броят на нужните легове за победа може да бъде различен. Освен това, няколко лега могат да образуват сет и победителя да бъде този, който пръв достигне до необходимия брой сетове.

Психиката в дартса

Силната психика по време на игра е от изключителна важност. Тя е ключов фактор за доброто представяне. Обикновено, когато са в домашна обстановка, играчите правят много по-добри попадения, защото няма какво да ги разсейва. Когато играят срещу други хора, особено ако има и публика, те трябва да се концентрират върху играта си и да не обръщат внимание на страничните шумове, което в много случаи е изключително трудно за постигане. Както и в много други игри, тук също грешката се наказва жестоко. Всеки неуспешен опит дава сериозно предимство на противника и може да окаже влияние върху цялата игра.

Как се хвърлят стрелите?

Всеки може да хвърля както пожелае и както му е удобно, но има някои техники, които е добре да се спазват. Повечето играчи застават странично към мишената, като десния им крак поема тежестта на тялото, а левия служи за балансиране. Когато се хвърля стреличката, не трябва да се изхвърля цялото рамо, а движението да става само в лакътя. По този начин се постига по-голяма точност и с по-малко сила, стрелата отива там, където трябва. Добре е да има парабола, така че в забито положение, стреличката да сочи нагоре. По този начин остава повече открито пространство в сектора за другите стрели. Ако все пак няма достатъчно място за останалите, най-добрата идея е да се цели друг сектор, който също ще донесе добри точки или ще помогне за реализирането на чекаут.

Чекаут (checkout)

На другата страница, ще видите комбинациите, с които най-лесно се приключва играта и се достига до 0. Поради факта, че винаги трябва да се излиза с двоен сектор, понякога се налагат допълнителни хвърляния, за да се постигне четен резултат.

С „D“ се отбелязва двоен сектор, а с „T“ - троен. Числото след буквата показва за кой сектор се отнася тя. Ако е изписано само число, тогава става въпрос за единичен сектор. D25 е бул (центъра). Най-високият чекаут (числото от което може директно да се приключи играта с 3 стрели) е 170. Най-предпочитаният чекаут е 32 (D16), защото ако случайно се уцели 16, тогава се отива на D8, при уцелване на 8 се отива на D4, при 4 се отива на D2 и ако отново се уцели единично 2, се отива на D1. D20 също се предпочита в много ситуации, защото по аналогичен начин при уцелване на единичното число се преминава през D10 и D5, а и D20 се цели лесно от играчите, които по принцип са привикнали да хвърлят към T20.

Най-популярните комбинации за постигане на чекаут в играта 501 дартс:

  • 170: T20 – T20 – D25;
  • 169: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 168: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 167: T20 – T19 – D25;
  • 166: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 165: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 164: T20 – T18 – D25;
  • 163: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 162: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 161: T20 – T17 – D25;
  • 160: T20 – T20 – D20;
  • 159: няма чекаут (не е възможно достигане до 0 с три стрели);
  • 158: T20 – T20 – D19;
  • 157: T20 – T19 – D20;
  • 156: T20 – T20 – D18;
  • 155: T20 – T19 – D19;
  • 154: T20 – T18 – D20;
  • 153: T20 – T19 – D18;
  • 152: T20 – T20 – D16;
  • 151: T20 – T17 – D20;
  • 150: T20 – T18 – D18;
  • 149: T20 – T19 – D16;
  • 148: T20 – T20 – D14;
  • 147: T20 – T17 – D18;
  • 146: T20 – T18 – D16;
  • 145: T20 – T15 – D20;
  • 144: T20 – T20 – D12;
  • 143: T20 – T17 – D16;
  • 142: T20 – T14 – D20;
  • 141: T20 – T15 – D18;
  • 140: T20 – T20 – D10;
  • 139: T20 – T13 – D20;
  • 138: T20 – T18 – D12;
  • 137: T20 – T19 – D10;
  • 136: T20 – T20 – D8;
  • 135: 25 – T20 – D25;
  • 134: T20 – T14 – D16;
  • 133: T20 – T19 – D8;
  • 132: T20 – T12 – D18;
  • 131: T20 – T13 – D16;
  • 130: T20 – 20 – D25;
  • 129: T19 – T12 – D18;
  • 128: 18 – T20 – D25;
  • 127: T20 – 17 – D25;
  • 126: T19 – 19 – D25;
  • 125: T18 – T13 – D16;
  • 124: T20 – 14 – D25;
  • 123: T19 – 16 – D25;
  • 122: T18 – 18 – D25;
  • 121: T20 – 11 – D25;
  • 120: T20 – 20 – D20;
  • 119: 19 – T20 – D20;
  • 118: T18 – 14 – D25;
  • 117: T20 – 17 – D20;
  • 116: T20 – 16 – D20;
  • 115: T19 – 18 – D20;
  • 114: T20 – 14 – D20;
  • 113: T20 – 13 – D20;
  • 112: T20 – 12 – D20;
  • 111: T20 – 19 – D16;
  • 110: T20 – D25;
  • 109: T20 – 17 – D16;
  • 108: T20 – 16 – D16;
  • 107: T19 – D25;
  • 106: T20 – 6 – D20;
  • 105: T19 – 16 – D16;
  • 104: T18 – D25;
  • 103: T20 – 3 – D20;
  • 102: T20 – 10 – D16;
  • 101: T17 – D25;
  • 100: T20 – D20;
  • 99: T19 – 10 – D16;
  • 98: T20 – D19;
  • 97: T19 – D20;
  • 96: T20 – D18;
  • 95: T19 – D19;
  • 94: T18 – D20;
  • 93: T19 – D18;
  • 92: T20 – D16;
  • 91: T17 – D20;
  • 90: T18 – D18;
  • 89: T19 – D16;
  • 88: T20 – D14;
  • 87: T17 – D18;
  • 86: T18 – D16;
  • 85: T15 – D20;
  • 84: T20 – D12;
  • 83: T17 – D16;
  • 82: D25 – D16;
  • 81: T15 – D18;
  • 80: T20 – D10;
  • 79: T13 – D20;
  • 78: T18 – D12;
  • 77: T19 – D10;
  • 76: T20 – D8;
  • 75: T17 – D12;
  • 74: T14 – D16;
  • 73: T19 – D8;
  • 72: T12 – D18;
  • 71: T13 – D16;
  • 70: T18 – D8;
  • 69: T19 – D6;
  • 68: T20 – D4;
  • 67: T17 – D8;
  • 66: T10 – D18;
  • 65: T19 – D4;
  • 64: T16 – D8;
  • 63: T17 – D6;
  • 62: T10 – D16;
  • 61: T15 – D8;
  • 60: 20 – D20;
  • 59: 19 – D20;
  • 58: 18 – D20;
  • 57: 17 – D20;
  • 56: 16 – D20;
  • 55: 15 – D20;
  • 54: 14 – D20;
  • 53: 13 – D20;
  • 52: 12 – D20;
  • 51: 19 – D16;
  • 50: D25;
  • 49: 17 – D16;
  • 48: 16 – D16;
  • 47: 7 – D20;
  • 46: 6 – D20;
  • 45: 13 – D16;
  • 44: 12 – D16;
  • 43: 3 – D20;
  • 42: 10 – D16;
  • 41: 9 – D16;
  • 40: D20;
  • 39: 7 – D16;
  • 38: D19;
  • 37: 5 – D16;
  • 36: D18;
  • 35: 3 – D16;
  • 34: D17;
  • 33: 1 – D16;
  • 32: D16;
  • 31: 15 – D8;
  • 30: D15;
  • 29: 13 – D8;
  • 28: D14;
  • 27: 19 – D4;
  • 26: D13;
  • 25: 17 – D4;
  • 24: D12;
  • 23: 7 – D8;
  • 22: D11;
  • 21: 5 – D8;
  • 20: D10;
  • 19: 3 – D8;
  • 18: D9;
  • 17: 1 – D8;
  • 16: D8;
  • 15: 7 – D4;
  • 14: D7;
  • 13: 5 – D4;
  • 12: D6;
  • 11: 3 – D4;
  • 10: D5;
  • 9: 1 – D4;
  • 8: D4;
  • 7: 3 – D2;
  • 6: D3;
  • 5: 1 – D2;
  • 4: D2;
  • 3: 1 – D1;
  • 2: D1;
  • 1: няма чекаут, защото не е двоен сектор.
От: 12.01.2015     Видяно: 19 941 пъти     Автор: Мартин Младенов

Сподели:

Подобни публикации: